DİŞİ KEDİLERDE KIZGINLIK

Kışın minderinde mışıl mışıl uyuyan mink kedimiz, Şubat Mart ayıyla birlikte garip davranmaya başlar.Bu durum, bütündişi kedi sahiplerini endişelendirir ve veteriner hekimler bu dönemde pek çok telefon alırlar."Acaba kedimiz hasta mı?"Oysa minik kedimiz artık cinsel olgunluğa ulaşmış ve ilk kızgınlığınıyaşıyor demektir. Dişi kediler ilk kızgınlıklarını yaşadıkları bölgenin iklimine göre değişmekle birlikte 5-7 aylık döneme ulaştıklarında yaşarlar.

Kediler mevsime bağlı poliöstrik hayvanlardır.Yanı yıl içindetürlerine özgü iklim koşullarının sürekliliği boyunca birden çok kızgınlık yaşarlar, Çiftleşmeleri halinde uygun şartlar devam ettiği sürece kızgınlık belirtilerini 21-30 günlük aralıklarla 2-6 gün süre ile gösterebilirler.

Depresyon,huysuzluk,iştahta azalma,sürekli miyavlama ve evden kaçma isteği,genel olarak kedi sahipleri en çok telaşlandıran ve üzen kızgınlık belirtilerindendir.Bu dönemde minik kedimiz artık bize neşeli ve oyuncu yönünü göstermemekte ve sürekli yüksek sesle miyavlayarak,sanki hastaymış gibi davranmaktadır.

Yeni yavru kediler edinmeyi isteyen kedi sahipleri için kedilerini çiftleştirebilecekleri en erken dönem 1-1.5 yaşlarıdır. Bu yaşa kadar fizyolojik gelişimini tamamlayan kedimiz artıksağlıklı ve şirin yavrularını sorunsuzca dünyaya getirebilecek iyi bir anne adayıdır. Doğum yapan kediler,doğumdan kısa bir süre sonra uygun şartlar dahilinde tekrar kızgınlık yaşamaya hazır olacaktır.

Kedilerini çiftleştirmeyi düşünmeyen ve kızgınlık belirtileri ile ilgili problem yaşayan kedi sahipleri için en uygun çözüm yolu veteriner hekimleri tarafından uygun görülen bir dönemde kedilerini kısırlaştırmalarıdır. Kısırlaştırma operasyonu kızgınlıkbelirtilerini tekrarlamamak üzere sona ediren operasyon sonrası dönemi kısa ve sorunsuz geçen ve ilerleyen yaşlarda dişilik hormonlarına bağlı gelişen birçok hastalığın önüne geçilmesini sağlayan cerrahi birişlemdir kızgınlığın ilaçlarla sona erdirilmesi hormon preparatlarının uzun süre kullanımına bağlı gelişen hastalıklar kızgınlık dönemlerinde tekrar gerektiren ilaç uygulamaları gibi dezavantajları açısından tavsiye edilmeyen bir yöntemdir. Size ve kedilerimize mutlu ve sağlıklı günler dileriz.......

Barış GERÇEK

Stajer vet. hek.